Statut

Warszawa, 20.02.2020 r.
Na podstawie postanowienia Sądu Gospodarczego XII wydz. KRS z dnia 11.08.2014 r.
(zmieniono § 18 ust. 2 pkt 15,
w § 18 ust. 2 dodano pkt 16
w § 22 dodano punkt 3)
Na podstawie postanowienia Sądu Gospodarczego XII wydz. KRS z dnia 29.07.2016 r.
(zmieniono § 20 ust. 2)
Na podstawie postanowienia Sądu Gospodarczego XII wydz. KRS z dnia 20.02.2020 r.
(zmieniono § 6 dodano ust.2, § 8, § 12, § 19 ust. 3, § 20 ust. 1 i 2, § 21 ust. 7, oznaczenie
dotychczasowego ust. 2 § 11 jako ust. 3 i dodanie nowego ust. 2 i 4)
STATUT
KRAJOWEJ RADY DROBIARSTWA – IZBY GOSPODARCZEJ
w WARSZAWIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza, zwana dalej Izbą jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów, w szczególności wobec organów państwowych.
§ 2.
- Nazwa Izby brzmi: Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza.
- Izba ma prawo posługiwania się skrótem nazwy w brzmieniu: KRD – IG.
§ 3.
- Izba działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz za granicą. Na terenie swojej działalności Izba może tworzyć przedstawicielstwa i oddziały.
- Siedzibą Izby jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4.
- Izba używa następujących pieczęci:
- pieczęć okrągłą z godłem państwowym pośrodku i napisem w otoku: Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza w Warszawie.
- pieczęć adresową z napisem: Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza.
- Izba może używać znaku graficznego (logo) zarejestrowanego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 5.
Izba działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych oraz Statutu.
ROZDZIAŁ II
Zadania Izby
§ 6.
- Do zadań statutowych Izby należy w szczególności:
- przedstawicielstwo i obrona interesów zrzeszonych w niej podmiotów wobec organów państwowych, samorządowych, organizacji krajowych i zagranicznych
- działanie na rzecz rozwoju drobiarstwa w nowoczesnych formach organizacyjnych i technologicznych,
- wyrażanie opinii o stanie rozwoju drobiarstwa, o projektach aktów prawnych i rozwiązań odnoszących się do funkcjonowania drobiarstwa, występowanie z inicjatywą takich aktów i rozwiązań oraz uczestniczenie w ich przygotowywaniu,
- prowadzenie zadań powierzonych przez organy administracji rządowej i samorządowej,
- rozwijanie współpracy z krajowymi i zagranicznymi organizacjami gospodarczymi oraz placówkami naukowymi w kraju i za granicą,
- działanie na rzecz rozwoju i podnoszenia poziomu kształcenia zawodowego członków Izby,
- promowanie produktów drobiarskich i osiągnięć gospodarczych członków Izby,
- prowadzenie doradztwa i szkolenia w zakresie drobiarstwa, udzielanie pomocy organizacyjnej i prawno-ekonomicznej w działalności gospodarczej członków Izby oraz wspieranie ich inicjatyw,
- organizowanie i tworzenie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego,
- kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki zawodowej i rzetelności w obrocie gospodarczym,
- wykonywanie innych zadań.
- Przedmiotem działalności gospodarczej Izby jest według oznaczenia PKD:
- 01.62.Z Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich,
- 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza,
- 59.1 Działalność związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi,
- 63.99.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana,
- 70.22 Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
- 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
- 71.2 Badania i analizy techniczne,
- 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
- 71.20.A Badania i analizy związane z jakością żywności,
- 73.11.Z Działalność agencji reklamowych,
- 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej,
- 74.90 Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
- 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- 94.11.Z Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców.
§ 7.
- Izba realizuje swoje zadania statutowe przez:
- świadczenia na rzecz członków pomocy, w różnych formach i zakresie, w podejmowaniu i prowadzeniu działalności zmierzającej do zastosowania osiągnięć naukowych, technicznych lub organizacyjnych,
- współpracę z organami administracji rządowej i samorządowej oraz organizacjami gospodarczymi, społeczno-zawodowymi oraz placówkami naukowymi,
- prowadzenie prac i programów hodowlanych, testowanie i dokonywanie ocen wartości użytkowej i jakości drobiu, produktów i przetworów drobiarskich,
- tworzenie i prowadzenie systemów informacji gospodarczej w tym Centrum Informacji Drobiarskiej,
- opracowywanie i wydawanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych Biuletynów Informacyjnych, gromadzenie i przetwarzanie informacji gospodarczej na potrzeby swoich członków oraz zleconych przez organy administracji rządowej, samorządowej lub inne podmioty,
- sporządzanie analiz, ocen, opinii i wniosków w zakresie krajowego i zagranicznego rynku drobiarskiego, opłacalności hodowli, produkcji i przetwórstwa drobiarskiego oraz bezpośrednich kosztów produkcji istotnych dla poszczególnych branż drobiarskich,
- prognozowanie kierunków rozwoju hodowli, produkcji i przetwórstwa drobiarskiego oraz wielkości importu dla potrzeb krajowych drobiarstwa i występowanie do organów administracji rządowej z wnioskami w tym zakresie,
- prowadzenie zadań powierzonych przez administrację rządową i samorządową oraz delegowanie swoich przedstawicieli do jej organów doradczych,
- nawiązywanie i ułatwianie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi organizacjami drobiarskimi dla promowania eksportu produktów i osiągnięć drobiarskich,
- udział w targach, wystawach i giełdach w kraju i za granicą i ich organizowanie dla promowania osiągnięć i produktów drobiarskich członków Izby.
- współpraca z placówkami naukowymi i szkołami o profilu drobiarskim, ze służbami weterynaryjnymi i sanitarnymi w zakresie profilaktyki drobiarskiej i lecznictwa,
- współdziałanie w zakresie ochrony środowiska naturalnego i upowszechnianie zasad produkcji zdrowej żywności,
- współdziałanie z Agencjami rządowymi i bankami w zakresie kredytowania drobiarstwa, udzielanie pomocy członkom Izby w uzyskiwaniu środków na prowadzenie działalności drobiarskiej,
- udzielanie pomocy organizacyjnej i doradczo-konsultacyjnej członkom Izby,
- utworzenie stałego Sądu Polubownego przy Izbie,
- utworzenie przedstawicielstw, oddziałów, sekcji, komisji i innych jednostek oraz zespołów,
- prowadzenie działalności gospodarczej na zasadach ogólnych, poprzez wyodrębnione jednostki organizacyjne Izby, w takim zakresie w jakim nie narusza to interesów gospodarczych zrzeszonych w niej członków,
- inne formy niezbędne dla realizacji celów statutowych Izby.
- Dla realizacji zadań powierzonych przez administrację rządową lub samorządową Izba jest zobowiązana ubiegać się o zapewnienie jej środków niezbędnych dla prowadzenia tych zadań.
ROZDZIAŁ III
Członkostwo
§ 8.
- Członkostwo dzieli się na:
- zwyczajne
- wspierające
- honorowe
- stowarzyszone
- Członkiem zwyczajnym Izby może być każdy podmiot gospodarczy prowadzący działalność w następującym zakresie: fermy drobiarskie (hodowlane, reprodukcyjne, towarowe, produkcji żywca drobiowego i jaj spożywczych), produkcja, przetwórstwo drobiu, produkcja i/lub przetwórstwo jaj, przetwórstwo pierza, wylęg) i mający siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub związki hodowców i producentów drobiu zrzeszające podmioty wymienione powyżej.
- Członkami wspierającymi Izby mogą być osoby prawne i fizyczne, przedsiębiorcy, instytucje, mające siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, prowadzące działalność wytwórczą, handlową, budowlaną i usługową na rzecz drobiarstwa, które identyfikują się z celami Izby Gospodarczej i pragną czynnie ją wspierać.
- Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne zamieszkałe w Rzeczpospolitej Polskiej jak i poza jej granicami, które przyczynią się do jej rozwoju jak i do propagowania celów działania Izby Gospodarczej, poprzez wieloletnią pracę w organach oraz komisjach izby lub w przypadku innego istotnego zaangażowania się w sprawy Izby Gospodarczej.
- Członkami stowarzyszonymi mogą być podmioty i osoby mające siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i które prowadzą działalność wymienioną w ust. 2 i 3 powyżej lub identyfikują się z celami Izby Gospodarczej.
- Uchwały o nadanie członkostwa podejmuje Zarząd.
§ 9.
- Nabycie członkostwa Izby przez jej założycieli następuje przez uchwalenie i przyjęcie Statutu Izby.
- Nabycie członkostwa Izby przez inne podmioty następuje w drodze złożenia pisemnej deklaracji i podjęcia stosownej uchwały przez Zarząd Izby.
- W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków Izby, składający deklarację ma prawo odwołać się do Walnego Zgromadzenia Izby w terminie 30 dni od daty otrzymania odmownej uchwały Zarządu.
- Uchwała Walnego Zgromadzenia w sprawie przyjęcia lub odmowy przyjęcia w poczet członków Izby jest ostateczna.
§ 10.
- Utrata członkostwa w Izbie następuje z chwilą podjęcia przez Zarząd uchwały o skreśleniu z listy członków, podjętej na wniosek członka lub z urzędu w przypadku:
- zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w § 8 Statutu,
- niepłacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż 12 miesięcy,
- naruszenie zasad etyki i rzetelności w obrocie.
- Skreślenie z listy członków w przypadku określonym w ust. 1. pkt. 2) następuje po uprzednim wezwaniu członka do zapłacenia składek i bezskutecznym upływie zakreślonego w wezwaniu terminu do ich uregulowania.
- Skreślenie z listy członków w przypadku określonym w ust.1.pkt.3) następuje po rozpatrzeniu sprawy i wydaniu orzeczenia o skreśleniu przez Komisję Rozjemczą.
- Zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się w terminie 30 dni od daty otrzymania uchwały Zarządu o skreśleniu z listy do Walnego Zgromadzenia.
- Uchwała Walnego Zgromadzenia w sprawie skreślenie z listy członków lub uchylenia uchwały Zarządu o skreśleniu jest ostateczna.
- Za datę ustania członkostwa w Izbie przyjmuje się datę uchwały Zarządu w sprawie skreślenia z listy członków.
§ 11.
- Członkowie zwyczajni mają prawo do :
- czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Izby,
- uczestniczenia we wszystkich formach działalności Izby,
- korzystania ze świadczeń i pomocy Izby,
- otrzymywania pełnej informacji o pracach i programach Izby,
- zgłaszania wniosków dotyczących działalności Izby i jej organów.
- Członkowie wspierający mają prawo do:
- czynnego prawa wyborczego do organów Izby,
- uczestniczenia we wszystkich formach działalności Izby,
- korzystania ze świadczeń i pomocy Izby,
- otrzymywania pełnej informacji o pracach i programach Izby,
- zgłaszania wniosków dotyczących działalności Izby i jej organów.
- Członkowie honorowi mają prawo do uczestniczenia w działalności organów Izby, poprzez wyrażanie swych opinii.
- Członkowie stowarzyszeni mają prawo do:
- uczestniczenia w Walnych Zgromadzeniach Izby w charakterze obserwatora na podstawie pisemnych zaproszeń Zarządu Izby,
- prezentacji prowadzonej przez siebie działalności w trakcie obrad organów Izby w zakresie oraz na warunkach uprzednio uzgodnionych z Zarządem Izby,
- otrzymania informacji o pracach i programie Izby,
- udziału w pracach działających przy Izbie jednostek organizacyjnych (komisji) na podstawie pisemnych zaproszeń Zarządu Izby.
§ 12.
Z zastrzeżeniem postanowień § 11 ust. 1-4 Statutu członkowie zobowiązani są do:
- przestrzegania postanowień Statutu i wydanych na jego podstawie regulaminów, a także uchwał organów Izby,
- współdziałania w realizacji celów statutowych Izby,
- terminowego płacenia składek członkowskich,
- brania czynnego udziału w pracach Izby,
- dbania o dobre imię Izby, przestrzegania norm współżycia społecznego oraz zasad etyki zawodowej i rzetelności w obrocie gospodarczym.
§ 13.
- Członkowie, których przedmiotem działalności gospodarczej jest hodowla, produkcja i przetwórstwo drobiarskie, będący osobami prawnymi, wykonują swoje prawa i obowiązki członka Izby przez organy upoważnione przepisami prawa do ich reprezentacji lub przez pełnomocnika.
- Członkowie Izby, których przedmiotem działalności gospodarczej jest hodowla, produkcja i przetwórstwo drobiarskie, nieposiadający osobowości prawnej, wykonują swoje prawa i obowiązki członka Izby przez osoby upoważnione przepisami prawa do ich reprezentacji lub przez pełnomocnika.
- Indywidualni hodowcy i producenci drobiu oraz jaj zrzeszeni w organizacjach drobiarskich o zasięgu regionalnym lub krajowym, wykonują swoje prawa i obowiązki członków Izby przez organy tych organizacji upoważnione przepisami prawa do ich reprezentacji lub pełnomocnika tych organizacji.
- Indywidualni hodowcy i producenci drobiu i jaj niezrzeszeni w organizacjach, o których mowa w ust. 3 wykonują swoje prawa i obowiązki członków Izby osobiście lub przez pełnomocnika.
- Organizacje drobiarskie oraz związki zrzeszające organizacje drobiarskie, o których mowa w ust. 3 realizują swoje członkostwo w Izbie wyłącznie w imieniu własnym, w zakresie prowadzonej na własny rachunek działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej i usługowej na rzecz drobiarstwa.
- Do członków Izby prowadzących działalność wytwórczą, budowlaną, handlową i usługową na rzecz drobiarstwa mają odpowiednie zastosowanie postanowienia ust. 1, 2 i 5.
§ 14.
- 1. Zasady ustalania składek członkowskich na okres kadencji określa uchwała Walnego Zgromadzenia. Na podstawie zasad przyjętych przez Walne Zgromadzenie, Zarząd ustali wysokość składek na okres każdego roku kalendarzowego.
- Składki członkowskie płatne są półrocznie z góry, w terminie do 20 stycznia i 20 lipca każdego roku kalendarzowego, gotówką w kasie Izby lub przelewem na konto bankowe Izby.
- Niepłacenie składek powoduje utratę członkostwa Izby w trybie określonym w § 10.
§ 15.
Izba nie posiada uprawnień władczych wobec swoich członków oraz nie może naruszać ich samodzielności, ani też wkraczać w ich sprawy wewnętrzne.
ROZDZIAŁ IV
Fundusze
§ 16.
Dochody Izby składają się z:
- składek członkowskich,
- wpływów z własnej działalności gospodarczej oraz z dochodów majątku Izby,
- subwencji, spadków, darowizn i zapisów,
- dotacji celowych,
- środków przekazanych na realizację zadań powierzonych przez administrację rządową i samorządową,
- innych wpływów.
ROZDZIAŁ V
Organy Izby
§ 17.
- Organami Izby są:
- Walne Zgromadzenie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Komisja Rozjemcza
- Wyboru członków organów Izby dokonuje się spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Tryb wyborów określa ordynacja wyborcza przyjmowana przez Walne Zgromadzenie w drodze odrębnej uchwały.
- Kadencja Prezesa, Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rozjemczej trwa cztery lata.
- Działalność w organach Izby opiera się na społecznej pracy ich członków.
- Walne Zgromadzenie w zależności od potrzeb określa zasady wynagradzania oraz zwrotu kosztów poniesionych z tytułu uczestnictwa w pracach Zarządu Izby oraz pozostałych organów.
- Wygaśnięcie mandatu członka organów Izby następuje z chwilą:
- złożenia pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji,
- ustania członkostwa w Izbie lub odwołanie przedstawicielstwa,
- śmierci członka lub utraty bytu prawnego,
- upadłości przedsiębiorstwa,
- zmiany miejsca pracy przez członka organu Izby.
- Z ważnych przyczyn, w czasie trwania kadencji, poszczególni członkowie organów Izby mogą być odwołani uchwałą Walnego Zgromadzenia.
- Stwierdzenie wygaśnięcia mandatu członka organu Izby następuje w formie uchwały tego organu.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka organu Izby i powstanie z tego tytułu wakatu, organom Izby przysługuje prawo uzupełnienia jego składu. Liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków tego organu.
„A”. Walne Zgromadzenie
§ 18.
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Izby.
- Do wyłącznej właściwości Walnego Zgromadzenia należy:
- uchwalenie i zmiana Statutu Izby,
- decydowanie o rozwiązaniu Izby, ustanowieniu likwidatora i przeznaczeniu majątku Izby w razie jej rozwiązania,
- wybór organów Izby i Prezesa Zarządu,
- odwoływanie członków organów Izby w czasie trwania kadencji,
- zatwierdzanie programu działalności Izby oraz rocznych preliminarzy przychodów i wydatków,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności statutowej, gospodarczej i finansowej oraz działalności organów Izby,
- udzielanie absolutorium Zarządowi,
- powoływanie przedstawicielstw, sekcji i oddziałów,
- decydowanie w sprawie powołania stałego Sądu Polubownego przy Izbie oraz zatwierdzanie Listy Arbitrów,
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia oraz ordynacji wyborczej do organów Izby,
- zatwierdzanie regulaminów pracy Komisji Rewizyjnej i Rozjemczej oraz procedury postępowania przed Sądem Polubownym,
- decydowanie w sprawie odwołań od decyzji Zarządu dotyczących nabycia i utraty członkostwa w Izbie,
- określanie zasad ustalania wysokości składek członkowskich,
- ustalanie zasad wynagradzania oraz zwrotów kosztów uczestnictwa w pracach Zarządu i pozostałych organach Izby,
- wyrażanie zgody na zaciąganie kredytów i pożyczek powyżej kwoty 2 500 000 zł, (słownie: dwa i pół miliona złotych), które nie zostały przewidziane w zatwierdzonych przez Walne Zgromadzenie rocznych preliminarzach przychodów i wydatków
- decydowanie o nabywaniu, zbywaniu, obciążaniu majątku nieruchomego Izby oraz o udziale Izby w spółkach prawa handlowego i cywilnego.
§ 19.
- 1. Walne Zgromadzenie zbiera się raz do roku.
- Zarząd Izby z własnej inicjatywy albo na pisemne żądanie Komisji Rewizyjnej lub co najmniej 1/3 członków Izby zwoła nadzwyczajne Walne Zgromadzenie. Występujący o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia zobowiązany jest podać porządek jego obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie winno się odbyć nie później niż w ciągu 45 dni od daty zgłoszenia żądania jego zwołania. Z zastrzeżeniem postanowień § 11 ust. 4 litera a) Statutu członkowie Izby winni być powiadomieni o terminie i porządku obrad nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia nie później niż 14 dni przed datą jego posiedzenia.
§ 20.
- Z zastrzeżeniem postanowień § 11 ust. 4 litera a) Statutu w Walnym Zgromadzeniu biorą udział członkowie Izby lub ich przedstawiciele. Postanowienia § 13 Statutu mają odpowiednie zastosowanie.
- Każdy członek Izby, który ma czynne i bierne prawo wyborcze lub jego przedstawiciel dysponuje ilością głosów w zależności od wysokości wpłacanej składki członkowskiej. Za każdy 1000 zł. (jeden tysiąc) wpłaconej składki przysługuje 1 głos. Członkowie KRD-IG wpłacający składkę członkowską w wysokości do 1000 zł. dysponują jednym głosem, wpłacający składkę od 1001 do 2000 zł. dysponują dwoma głosami, itd.
- Postanowienie ust. 2 dotyczy także wyborów do organów Izby.
§ 21.
- 1. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy upoważnionych do głosowania członków lub ich przedstawicieli w pierwszym terminie. Walne Zgromadzenie odbywa się w drugim terminie w tym samym dniu, a jego uchwały zapadają zwykłą większością głosów bez względu na ilość obecnych, upoważnionych do głosowania członków lub ich przedstawicieli.
- Uchwały w sprawie zmiany Statutu oraz rozwiązania Izby zapadają z zachowaniem postanowień Rozdziału VIII Statutu.
- W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są w głosowaniu jawnym, z wyjątkiem wyboru do organów Izby i odwołania członków tych organów, które przeprowadza się w głosowaniu tajnym.
- Głosowanie tajne zarządza się także w przypadku kiedy wniosek taki złoży co najmniej 1/3 przedstawicieli członków biorących udział w Walnym Zgromadzeniu.
- Protokół z Walnego Zgromadzenia podpisują jego Przewodniczący i Sekretarz.
- Każdy z członków, który ma czynne i bierne prawo wyborcze ma prawo do otrzymania protokołu lub wyciągu z protokołu Walnego Zgromadzenia.
- Wyciąg z protokołu Walnego Zgromadzenia obejmujący treść podjętych na Zgromadzeniu uchwał podpisuje Prezes Zarządu Izby, Wiceprezes albo działający w jego imieniu członek Zarządu.
„B” Zarząd.
§ 22.
- Zarząd Izby składa się z siedmiu do trzynastu członków, w tym:
- Prezesa,
- jednego do trzech V-ce Prezesów,
- pięciu do dziewięciu członków Zarządu,
- Wszyscy Członkowie Zarządu wybierani są na okres wspólnej kadencji, przez Walne Zgromadzenie, spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
- Zarząd wybiera ze swego grona Wiceprezesa(-ów) w liczbie od jednego do trzech.
§ 23.
Zarząd jest władzą wykonawczą Izby upoważnioną do decydowania we wszystkich sprawach niezastrzeżonych w Statucie do kompetencji innych organów Izby.
§ 24.
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- prowadzenie gospodarki finansowej Izby i realizacja jej preliminarza przychodów i wydatków,
- zarządzanie majątkiem Izby,
- powoływanie komisji i ciał doradczych oraz innych jednostek organizacyjnych Izby nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zgromadzenia,
- desygnowanie przedstawicieli Izby do władz spółek i fundacji w których Izba posiada udziały kapitałowe lub jest ich fundatorem,
- podejmowanie decyzji w sprawie nabycia i utraty członkostwa w Izbie,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- ustalanie wysokości wynagrodzenia i zwrotu kosztów uczestnictwa w pracach Zarządu i innych organów Izby,
- ustalanie Listy Arbitrów stałego Sądu Polubownego przy Izbie,
- organizacyjno-administracyjna obsługa organów Izby oraz ich posiedzeń,
- zwoływanie posiedzeń organów Izby,
- zatwierdzanie regulaminów jednostek organizacyjnych Izby,
- zapewnienie realizacji decyzji organów Izby,
- podejmowanie decyzji w sprawach organizacji i uczestnictwa w wystawach, targach, giełdach oraz desygnowania przedstawicieli do prac w organach doradczych i opiniodawczych organów administracji państwowej i samorządowej,
- inne nie zastrzeżone do kompetencji pozostałych organów Izby.
- W przypadku nieprzewidzianych wydatków koniecznych do sfinansowania uzasadnionych potrzeb Izby, Zarząd Izby jednomyślną decyzją- przy obecności co najmniej ¾ członków Zarządu- może nałożyć na członków zwyczajnych dodatkową składkę.
§ 25.
- 1. Na czele Zarządu stoi Prezes.
- Prezes Zarządu kieruje jego pracami.
- Prezes Zarządu przewodniczy posiedzeniom Zarządu. Może powierzyć na czas określony przewodniczenie posiedzeniom Zarządu Wiceprezesowi.
- Prezes Zarządu kieruje pracami biura Izby oraz pełni funkcję pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 26.
- 1. Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej raz na kwartał.
- Z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu może wystąpić każdy jego członek, podając porządek jego posiedzenia.
- Posiedzenie Zarządu winno odbyć się nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia żądania jego zwołania. Członkowie Zarządu winni być powiadomieni o terminie posiedzenia i porządku jego obrad nie później niż na 5 dni przed datą posiedzenia.
§ 27.
- Każdy członek Zarządu posiada jeden głos.
- Uchwały Zarządu zapadają większością głosów w obecności co najmniej połowy jego członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu lub Wiceprezesa przewodniczącego posiedzeniu Zarządu.
„C” Komisja Rewizyjna.
§ 28.
- Komisja rewizyjna składa się z trzech do pięciu osób, wybieranych przez Walne Zgromadzenie zwykłą większością głosów. Postanowienia § 21 mają odpowiednie zastosowanie.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami innych organów Izby.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego składu Przewodniczącego i Sekretarza.
§ 29.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola realizacji uchwał Izby,
- przeprowadzanie bieżących i rocznych kontroli całokształtu działalności Izby, a zwłaszcza jej gospodarki finansowej,
- badanie dokumentów rachunkowych oraz zgodności wydatków z preliminarzem przychodów i wydatków,
- przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu wniosków dotyczących bieżącej działalności Izby,
- składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań ze swej działalności oraz wniosków w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi,
- wybór biegłego rewidenta.
§ 30.
Zasady pracy Komisji Rewizyjnej oraz procedurę postępowania określa uchwalony przez nią regulamin.
„D” Komisja Rozjemcza.
§ 31.
- 1. Komisja Rozjemcza składa się z trzech osób wybieranych przez Walne Zgromadzenie zwykłą większością głosów. Postanowienia § 21 maja odpowiednie zastosowanie.
- Członkowie Komisji Rozjemczej nie mogą być członkami innych organów Izby.
- Komisja Rozjemcza wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza
§ 32.
- Do kompetencji Komisji Rozjemczej należy orzekanie w sprawach naruszenia praw i obowiązków członka Izby oraz zasad etyki zawodowej i rzetelności w obrocie gospodarczym, między:
- członkami Izby,
- Izbą a jej członkami.
- Wszczęcie postępowania przed Komisja Rozjemczą następuje na wniosek zainteresowanego.
- Orzeczenia Komisji Rozjemczej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. W razie równej ilości decyduje głos Przewodniczącego.
- Orzeczenia Komisji Rozjemczej przekazywane są zainteresowanym stronom oraz Zarządowi.
§ 33.
Zasady pracy Komisji Rozjemczej oraz procedurę postępowania określa uchwalony przez nią regulamin.
ROZDZIAŁ VI
Struktura organizacyjna
§ 34.
- Do wykonania zadań statutowych i gospodarczych Walne Zgromadzenie może uchwałą utworzyć jednostki wyodrębnione prawnie.
- Zasady działania tych jednostek oraz ich strukturę określa regulamin zatwierdzony przez Zarząd.
§ 35.
Dla wykonania zadań gospodarczych Izba może tworzyć spółki prawa handlowego i cywilnego.
ROZDZIAŁ VII
Gospodarka finansowa.
§ 36.
- Podstawą działalności finansowej Izby jest roczny preliminarz przychodów i wydatków.
- Izba prowadzi rachunkowość i sprawozdawczość zgodnie z ustawą o rachunkowości.
- Dochody Izby o których mowa w § 16 służą realizacji jej celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału pomiędzy jej członków.
§ 37.
Do składania oświadczeń w imieniu Izby są upoważnieni:
- Prezes i Wiceprezes Zarządu – jednoosobowo,
- dwaj członkowie Zarządu – łącznie,
- Dyrektor Generalny KRD-IG i jeden Członek Zarządu – łącznie,
- pełnomocnicy.
ROZDZIAŁ VIII
Zmiana Statutu i rozwiązanie Izby.
§ 38.
Uchwały w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania Izby podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 upoważnionych do głosowania członków Izby lub ich przedstawicieli, w pierwszym terminie. W drugim terminie, uchwały podejmowane są większością 2/3 głosów bez względu na ilość obecnych, upoważnionych do głosowania członków Izby lub ich przedstawicieli.
§ 39.
- W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Izby Walne Zgromadzenie powołuje likwidatora i ustala na jakie cele przeznacza się majątek Izby.
- Koszty likwidacji ponosi Izba z własnych środków. W razie braku środków Izby koszty likwidacji pokrywa się ze środków członków Izby.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe.
§ 40.
Niniejszy Statut został uchwalony i przyjęty na Walnym Zgromadzeniu założycieli Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej w Warszawie w dniu 27 czerwca 1997 roku.
§ 41.
Przyjęcie Statutu założyciele Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej w Warszawie potwierdzają własnoręcznymi podpisami na Liście Założycieli.