KRD IG
7 marca 2022

Rolą branży drobiarskiej jest zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego – komentarz KRD-IG dla Portalu Spożywczego

1. Jak w ocenie KRD-IG przystąpienie Ukrainy do UE, jako dużego producenta drobiu, może wpłynąć na polskie drobiarstwo?
Dariusz Goszczyński: W obliczu trwającej wojny polska branża drobiarska, która stanowi ważną część unijnej wspólnoty rolniczej, solidaryzuje się z Ukrainą i chce, aby ten konflikt jak najszybciej się zakończył. W tej chwili z naszej strony podejmowane są inicjatywy, mające na celu wsparcie ludności, która tej pomocy najbardziej potrzebuje. Powinniśmy robić wszystko, żeby Ukraińcy mieli świadomość, że nie są osamotnieni w tej trudnej dla nich sytuacji. Dlatego też ważnym jest wskazanie Ukrainie perspektywy realnego przyłączenia się do Unii Europejskiej.
Dla Ukrainy przystąpienie do Unii Europejskiej będzie stanowiło potwierdzenie, że reprezentują tę samą wspólnotę wartości i są gotowi na sprostanie obowiązującym wymaganiom dotyczącym handlu i zasad produkcji. Przyjęcie tego prawodawstwa spowoduje, że produkcja rolno-spożywcza na Ukrainie będzie odbywać się na tych samych zasadach, co w Polsce i innych państwach Unii Europejskiej.
W dniu dzisiejszym trudno jest mówić o wpływie przystąpienia do UE ponieważ nie wiemy jak ostatecznie rozwinie się sytuacja wojenna i jakie będą straty ukraińskiego rolnictwa w wyniku działań wojsk rosyjskich. Dlatego tym bardziej musimy wzmacniać międzynarodową współpracę i podejmować niezbędne działania w minimalizowaniu negatywnych skutków tego konfliktu.

2. Wiemy, że KRD-IG poprzez avec jest zorientowane w unijnych nastrojach. Jak unijna branża podchodzi do tej kwestii lub – możliwego przecież – poluzowania zasad dla Ukrainy w kontekście eksportu do UE produktów rolno-spożywczych?
Dariusz Goszczyński: Na ten moment najważniejsze jest to, żeby efektywnie pomagać Ukrainie i tak naprawdę wszyscy o tym teraz myślimy. Firmy z polskiej branży drobiarskiej wykazują się dużą aktywnością i przekazują najpotrzebniejsze produkty uchodźcom z Ukrainy oraz zapewniają wszelkiego rodzaju wsparcie dla rodzin ukraińskich.
To nie jest właściwy moment na dyskusje o zasadach wymiany handlowej pomiędzy UE a Ukrainą. Sytuacja na Ukrainie jest niezwykle dramatyczna, a uwaga branży skupia się przede wszystkim na możliwościach pomocy. Wyzwaniem dla branży i firm z sektora spożywczego jest teraz zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na Ukrainie oraz Ukraińcom uciekającym przed wojną. Wiemy już, że granice z Polską przekroczyło ponad milion osób uciekających przed wojną i należy spodziewać się, że będzie ich znacznie więcej. Tak więc zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego, a nie eksport, będzie kluczową kwestią z punktu widzenia firm działających na Ukrainie. Dla polskich firm oraz podmiotów gospodarczych funkcjonujących w innych krajach należących do Unii Europejskiej to również będzie główne wyzwanie.

Pozostałe
Aktualności
Stan ognisk grypy ptaków w Polsce
16 stycznia 2024

Stan ognisk grypy ptaków w Polsce...

Czytaj
9 paradoksów strategii „Od pola do stołu”
25 marca 2021

9 paradoksów strategii „Od p...

Czytaj
SIAL Paris 2024 – wydarzenie, na którym nie mogło nas zabraknąć!
31 października 2024

SIAL Paris 2024 – wydarzenie,...

Czytaj
Indyk ma wiele do dania – podsumowanie września 2024
31 października 2024

Indyk ma wiele do dania – pod...

Czytaj
Branżowe targi hodowli drobiu i produkcji jaj Poultry Tech2024
30 października 2024

Branżowe targi hodowli drobiu i pr...

Czytaj
4 października 2024

OŚWIADCZENIE KRAJOWEJ RADY DROBIARSTWA – IZBY GOSPODARCZEJ w zw...

Czytaj
WYBÓR Wykonawcy projektu (zadania) pt. „Ochrona wizerunku polskiego sektora drobiarskiego na rynku krajowym” wraz z przeprowadzeniem przez niezależny podmiot badania efektywności projektu (zadania)
27 sierpnia 2024

WYBÓR Wykonawcy projektu (zadania)...

Czytaj
Zapytanie ofertowe dot. projektu: „Ochrona wizerunku polskiego sektora drobiarskiego na rynku krajowym” wraz z przeprowadzeniem przez niezależny podmiot badania efektywności projektu (zadania)
5 sierpnia 2024

Zapytanie ofertowe dot. projektu: ...

Czytaj
25 czerwca 2024

Zawiadomienie...

Czytaj
20 czerwca 2024

OŚWIADCZENIE w ramach pojawiających się w przestrzeni publicznej ma...

Czytaj
WYBÓR WYKONAWCY PROJEKTU (ZADANIA) PT. „KAMPANIA PROMOCYJNA MIĘSA INDYCZEGO NA RYNKU KRAJOWYM’’ WRAZ Z PRZEPROWADZENIEM PRZEZ NIEZALEŻNY PODMIOT BADANIA EFEKTYWNOŚCI PROJEKTU (ZADANIA)
19 czerwca 2024

WYBÓR WYKONAWCY PROJEKTU (ZADANIA)...

Czytaj
facebook dobry drob linkedin dobry drob

Wyszukiwarka: