Polska Branża Drobiarska w obliczu nowych wyzwań
W konferencji udział wzięli liderzy branży drobiarskiej z kraju i zagranicy, w tym m.in. Philip Wilkinson, dyrektor brytyjskiej rady Red Tractor oraz British Poultry Council, dr Dirk Höppner, szef wydziału w niemieckim stowarzyszeniu drobiarskim BVG, Mark den Hartog, zastępca sekretarza generalnego holenderskiej organizacji drobiarskiej NEPLUVI oraz dr hab. Monika Michalczuk, prof. SGGW.
W organizację wydarzenia zaangażowało się m.in. Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Wydział Nauk o Zwierzętach Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Partnerem instytucjonalnym spotkania było Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.
Zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo produkcji oraz rozszerzanie oferty w odpowiedzi na ewoluujące oczekiwania konsumentów należą do najbardziej aktualnych obszarów, nad którymi powinna pochylić się branża. Równolegle musimy wspierać dalszy rozwój eksportu. Polski drób jest ceniony zagranicą i ma szansę podbijać kolejne rynki. Perspektywicznymi kierunkami zbytu, poza kluczowymi rynkami, o które trwa obecnie batalia, tj. Chiny i RPA, są m.in. Indie czy Japonia. Należy też nieustannie pracować nad wzmocnieniem rozpoznawalności marki polskiego drobiu – podsumował wydarzenie Łukasz Dominiak, Dyrektor Generalny Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej.
Zrównoważony rozwój ściśle wiąże się ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Cele, jakie powinna stawiać sobie branża drobiarska, to przede wszystkim zapewnianie bezpiecznych, pożywnych artykułów spożywczych wytwarzanych bez szkody dla środowiska, a także zwiększanie wydajności produkcji. Takie działania przyczynią się do eliminacji niedożywienia na świecie – dodał Tadeusz Joniewicz, Menedżer Projektów Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Marian Borek, Zastępca Dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaznaczył, że Polska stale umacnia swoją pozycję lidera w produkcji mięsa drobiowego w Unii Europejskiej. W 2017 roku krajowa produkcja drobiu przekroczyła 2,79 mln ton, z czego 40% trafiło na eksport, którego wartość w ciągu dekady wzrosła aż czterokrotnie. Aby w pełni wykorzystać dalsze możliwości rozwoju, potrzebna jest zrównoważona produkcja, która pozwoli firmom optymalizować koszty oraz odpowiadać na potrzeby konsumentów.
Z kolei Christine Agnes z firmy Elanco poruszyła problem świadomości konsumenckiej. W swojej prezentacji przedstawiła dane dotyczące dezorientacji klientów wobec różnych, często sprzecznych, informacji, dotyczących zdrowego odżywiania. Aż 8 na 10 konsumentów deklaruje, że odmienne przekazy dotyczące wartości odżywczych produktów sprawiają, że są oni niepewni swoich codziennych wyborów żywieniowych. Rozwiązaniem tego problemu jest budowanie świadomości konsumenckiej oraz precyzyjne formułowanie komunikatów dotyczących produktów spożywczych.